Mit érdemes tudni?

Hulladék összegyűjtése és szállítása

Mikor van szükség hatósági engedélyre?

Hulladék közúton történő szállítása esetén vállalkozásként gyakorlatilag minden esetben szükség van Hatósági engedélyre. A saját hulladék rendszeresen hulladéklerakóba vagy hasznosítóba történő szállítása is engedélyköteles tevékenység. Néhány Ügyfelünk későn szerzett tudomást ezen jogszabályokról, melynek következtében jelentős bírságot kellett kifizetnie. Elmondható, hogy az engedélyeztetés és annak összes járulékos költsége jóval alacsonyabb annál, mint amit az engedély nélkül végzett tevékenység esetén a vállalkozásnak ki kellene fizetnie bírságként. Emellett 2021-től a hulladékgazdálkodás rendjének megsértése büntetőjogi tétellé vált. Szélsőséges esetben akár letöltendő szabadságvesztés is kiszabható ezen jogszabályok megszegése esetén.

Hogy működik?

Az engedélyeztetés menete

Hulladékgazdálkodási tevékenységét a Perfect Complex Build Kft. bevonásával akár 5-6 hét alatt legálissá teheti. Egy jó szakértő a bonyolultnak tűnő procedúrát is képes leegyszerűsíteni az Ügyfél számára, hiszen az engedélyeztetés során a lehető legtöbb terhet leveszi a válláról.

Amikor megkeres minket...

Hulladékgazdálkodási tevékenységét a Perfect Complex Build Kft. bevonásával akár 5-6 hét alatt legálissá teheti. Ne végezze a tevékenységét engedély nélkül, hiszen a bírság összege sokkal magasabb lehet, mint az a pénzösszeg, amit az engedélyeztetésre kell szánni!

Ha a megjelölt telefonszámon felhív minket, akkor valószínűleg először Vida Krisztina kolléganőnkkel fog beszélni. Ilyenkor mindig megkérjük leendő Partnerünket, hogy a lehető legrészletesebben foglalja össze az engedélyeztetni tervezett tevékenységet, hiszen akkor tudjuk meghatározni, hogy pontosan milyen engedélyre lesz szükség. Milyen lehetőségek vannak?

  • Hulladékszállítási engedély
  • Hulladékgyűjtési engedély
  • Hulladékkereskedelmi engedély
  • Hulladékközvetítői engedély

Az engedélyek típusairól lentebb bővebben is írunk.

Miután megkeres minket

Miután az engedély pontos típusáról egyeztettünk, valamint cége adataival, tevékenysége céljával és a bevonni kívánt gépjárművek számával tisztában vagyunk, minden esetben egyedi árajánlatot készítünk az Ön szükségleteinek figyelembe vételével. Mivel úgy építettük fel cégünket, hogy az Ügyfelek számára leginkább kényelmes módon a kapcsolattartás online és telefonon zajlik, ezért árajánlatunk reményeink szerint elnyeri majd tetszését. Amennyiben Ügyfelünk igényli, hogy személyesen is segítsünk a szükséges dokumentumok összeállításában, erre is van lehetőség külön megegyezés szerint.

Amikor elfogadja árajánlatunkat és szerződést kötünk, részletes listát küldünk a beszerzendő dokumentumokról, valamint az engedélykérelmet készítő környezetvédelmi tanácsadó kolléga is felveszi a kapcsolatot Önnel - ez sokszor már az árajánlat adása előtt megtörténik, amennyiben tevékenysége speciális és további egyeztetést igényel. Ha szükséges, vállalkozása KÜJ- és KTJ-számát is meg tudjuk igényelni, ezt a hulladékszállítási engedélykérelem elkészítésétől függetlenül is vállaljuk OKIR-rendszeren keresztül érkező meghatalmazás után. Mellékelnünk kell az engedélykérelemhez különböző nyilatkozatokat, szerződéseket és meghatalmazásokat. Ezeket előre megírva elküldjük Önnek, így csupán aláírnia kell őket.

A közös engedélyeztetés során

Összeállítjuk a vállalkozás Havária-tervét a rendkívüli események kezeléséhez, kiszámoljuk a forgalmi engedélyek és az Ön által elmondottak alapján a cég éves hulladékszállítási kapacitását. Segítünk kiválasztani a szállítani kívánt hulladéktípusok kódjait a hulladékjegyzékről szóló 72/2013. (VIII. 27.) VM rendelet alapján. A hulladékjegyzék egyszerűsített formában, magyarázattal ide kattintva is elérhető. Ezen kívül segítünk a szükséges dokumentumok megszerzésében, mint például jegyzői igazolás a gépjárművek tárolására és környezetvédelmi felelősségbiztosítás. Onnan kezdve, hogy minden szükséges dokumentum rendelkezésünkre áll, 2 napon belül beadjuk az engedélykérelmet az elbíráló hatóság felé, mely országos engedély esetén a Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztálya.

A beadás előtt igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni a Kormányhivatal számlájára (szállítás esetén 120.000 Ft, szállítás+kereskedelem esetén 140.000 Ft, szállítás+gyűjtés esetén 160.000 Ft - veszélyes hulladék esetén mindegyik összeg 150%-át kell figyelembe venni). Az engedélyeztetési eljárás alatt a kérelem benyújtása után is folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a Kormányhivatal ügyintézőivel. Elkészítjük az esetlegesen szükséges hiánypótlásokat, de az elmúlt években összeállított jelentős mennyiségű engedélykérelem miatt ezeket sikerül minimálisra csökkenteni, ezzel is gyorsítva a folyamatot.

A Hulladékgazdálkodási Hatóság a kérelem benyújtását követő 30 napon belül adja ki az engedélyt. Összességében tehát az első beszélgetéstől kezdve akár 5-6 héten belül a kezében lehet az engedély! Természetesen ez függ attól, hogy a szükséges dokumentumokat milyen hamar sikerül beszereznie.

Miután megérkezett az engedély

Az engedély megérkezése után is segítjük Partnereink munkáját, hiszen - amennyiben az Ügyfélnek nincs saját alkalmazottja, akinek legalább középfokú környezetvédelmi vagy hulladékgazdálkodási képesítése lenne - környezetvédelmi megbízottként ellátjuk a hulladékgazdálkodási tevékenység felügyeletét. Ennek keretében segítjük a jogszabályok teljeskörű betartását, ajánlásokat teszünk környezetvédelmi téren, összegyűjtjük a hulladékgazdálkodási dokumentumokat, mely alapján elvégezzük a szükséges adatszolgáltatásokat a Kormányhivatal felé. Igény esetén bejárásokat és egyeztetéseket tartunk a Partnerünk telephelyén. Ráadásul minden kérdésével fordulhat ezt követően hozzánk, igyekszünk mindig elérhetőek lenni, Partnereinknek aktív segítséget nyújtunk, hogy mindig képben legyenek a folyamatosan változó jogszabályi környezetben.

Tevékenység szerint

Az engedélyek típusai

HULLADÉKSZÁLLÍTÁSI ENGEDÉLY

Abban az esetben van rá szükség, ha a vállalkozás olyan szerepet tölt be a hulladék szállításában, mint egy "futár", aki elmegy a forgalmazó központjába, felveszi a csomagot és elszállítja a megrendelőhöz. Vagyis ezen engedély keretei között a gazdálkodó szervezetnek nem kerül a birtokába a hulladék. Ez a legegyszerűbb típusa a hulladékgazdálkodási engedélyeknek. Erre jellemzően egy megbízólevelet töltenek ki a megbízónál (azaz a hulladék birtokosánál) és egy mérlegjegyet a lerakóban/égetőben/hasznosító műben. A mérlegjegy jellemzően a hulladék eredeti birtokosának – tehát a megbízó – nevére kerül kiállításra. Ennél az engedélytípusnál nincs hulladékbevallási kötelezettség, azonban a szállításokról nyilvántartást kell vezetni. A hulladékszállítási engedély kiadásának Hatósági igazgatási szolgáltatási díja 120.000 Ft. (Veszélyes hulladék esetén 180.000 Ft.)

HULLADÉKGYŰJTÉSI ENGEDÉLY

A Hulladéktörvény szerint a „gyűjtő olyan gazdálkodó szervezet, amely a hulladékot a hulladékbirtokostól, illetve hulladékgazdálkodási létesítményekből összegyűjti, átveszi”, ezzel pedig a hulladék a birtokába kerül. Ide tartozik a közszolgáltatás keretében elszállított hulladékkal kapcsolatos szállítási tevékenység is, ugyanis a közszolgáltató a hulladék tulajdonosává válik abban a pillanatban, amikor a hulladék termelője a hulladékot a gyűjtőedényben elhelyezi. A gyűjtő jellemzően rendelkezik a gyűjtéshez szükséges gyűjtőedényekkel. Fontos megjegyezni, hogy a hulladékgyűjtési engedély ebben az esetben az összegyűjtéshez és elszállításhoz kapcsolódik, vagyis nem jelenti azt, hogy a hulladékot a gyűjtő beszállíthatja a telephelyére. A gyűjtési engedélyt jellemzően a szállítási engedéllyel együtt szükséges kérelmezni a Hulladékgazdálkodási Hatóságtól, melynek Hatóság felé fizetendő igazgatási szolgáltatási díja 160.000 Ft. (Veszélyes hulladék esetén 240.000 Ft.) A gyűjtő tevékenységét hulladéknyilvántartásban vezeti és évente egyszer – március 1-ig – hulladékbevallást tesz. Természetesen a hulladékbevallás elkészítését környezetvédelmi megbízottként vállaljuk.

HULLADÉKKERESKEDELMI ENGEDÉLY

„A kereskedő olyan gazdálkodó szervezet, amely a hulladékot saját vagy más nevében megvásárolja, és azt követően eladja, ideértve azt az esetet is, amikor a kereskedő nem lesz a hulladék tényleges birtokosa.” Olyan esetben történik ez, ha a hulladékot továbbértékesíti egy másik hulladékgazdálkodó cég felé. Ha a hulladék fizikailag nem kerül a kereskedő birtokába, akkor a kereskedelmi tevékenységet engedélyeztetni nem szükséges, de nyilvántartásba kell vetetni a Hulladékgazdálkodási Hatósággal. Amennyiben a hulladék fizikailag is a szervezet birtokába kerül, akkor jellemzően legalább hulladékszállítási engedéllyel szükséges kombinálni a kereskedelmi engedélyt. Az igazgatási szolgáltatási díj a Hatóság részére kereskedelem és szállítás együttes engedélyeztetése esetén 140.000 Ft. A kereskedő tevékenységét hulladéknyilvántartásban vezeti és évente egyszer – március 1-ig – hulladékbevallást tesz. Természetesen a hulladékbevallás elkészítését környezetvédelmi megbízottként vállaljuk.

HULLADÉKKÖZVETÍTŐI ENGEDÉLY

A hulladék közvetítője jellemzően a termékdíjköteles termékek hulladékának gyűjtését és hasznosítását közvetíti. Ha ténylegesen nem kerül a hulladék a birtokába, akkor csak nyilvántartásba vétel szükséges. Ha a birtokába kerül a hulladék, akkor jellemzően egyéb hulladékgazdálkodási engedélyekkel szükséges kiegészíteni a közvetítői engedélyt.

Szeretné biztos kezekben tudni engedélyeztetését?

Átvesszük a terhet a válláról.

Keressen fel minket!

Gyakori kérdések

Összeállítottunk egy kérdéssort a leggyakrabban felmerülő kérdésekből.

Leggyorsabban 5-6 hét alatt juthatunk el a kiadott engedélyig az első telefonbeszélgetéstől számítva, de jellemzően 2 hónappal érdemes számolni, mivel néha több idő, mire minden dokumentum beszerzésre kerül. Azt követően, hogy minden adatot megkaptunk, 2 munkanapon belül benyújtjuk az engedélykérelmi dokumentációt a Hatóság felé.

A kiadott engedély 5 évig érvényes. Azt követően újra kell engedélyeztetni a tevékenységet.

Még ideiglenesen sem. A telephelyen belüli tárolásra telephelyi gyűjtési engedélyt kell szerezni, melyről itt olvashat bővebben.​​​​​​

Többek között a gépjárművek forgalmi engedélyének másolatára, NAV nullás igazolásra és különböző nyilatkozatokra lesz szükségünk. Amennyiben felveszi velünk a kapcsolatot, részletes listát küldünk Önnek a beszerzendő dokumentumokról és sok nyilatkozat és szerződés mintáját elküldjük, hogy időt spóroljunk Önnek.

Mit érdemes tudni?

Mennyibe kerül az engedélyeztetés?

Az engedélyeztetés költségei több tényezőből állnak össze:

  • Pénzügyi letét: Pénzügyi letét: A tevékenység megkezdése előtt pénzügyi biztosítékot kell elhelyezni a vállalkozás saját pénzintézeténél a pénzügyi biztosíték, a céltartalék, valamint a környezetvédelmi biztosítás hulladékgazdálkodással összefüggő részletes szabályairól szóló 681/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet alapján. Ennek összege nem veszélyes hulladék esetén 1.000.000 Ft, veszélyes hulladék esetén 2.000.000 Ft, de a jogszabály szerint megfelelő biztosítási szerződéssel ez kiváltható, melynek megtalálásában segítünk.
  • Környezetvédelmi felelősségbiztosítás: Az engedélyeztetés előtt kötni kell egy biztosítónál egy olyan felelősségbiztosítást, mely kiterjed a hulladékgazdálkodási tevékenység során esetlegesen okozott környezeti károkra. Az éves biztosítási díj biztosítónként igen eltérő, ezért segítünk a legoptimálisabb megoldás kiválasztásában.
  • Az engedélykérelem elkészítésének díja: Minden esetben a tevékenységre szóló árajánlatot készítünk Ügyfeleink részére. Előtte megvizsgáljuk, milyen engedélyre van szükség az adott tevékenység végzéséhez és aszerint kínáljuk Önnek a lehető legkedvezőbb árajánlatot. Ezzel párhuzamosan az engedélyhez szükséges, állandó környezetvédelmi megbízotti szerződésre vonatkozóan is adunk árajánlatot.
  • Éves környezetvédelmi felügyeleti díj: Az engedély kiadása után éves szinten fizetendő, ami telephelyenként évi 40.000 Ft.
  • Igazgatási szolgáltatási díj: A Kormányhivatalnak fizetendő. A díjakat a környezetvédelmi és természetvédelmi hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 14/2015. (III. 31.) FM rendelet határozza meg a következő táblázatban láthatóak szerint:
Mennyibe kerül az engedélyeztetés?

Igazgatási szolgáltatási díj

  • Tevékenység megnevezése
    Igazgatási díj nem veszélyes hulladék esetén
    Igazgatási díj veszélyes hulladék esetén
  • Hulladékszállítás
    120.000 Ft.
    180.000 Ft.
  • Hulladékszállítás és -kereskedelem
    140.000 Ft.
    210.000 Ft.
  • Hulladékszállítás és -gyűjtés
    160.000 Ft.
    240.000 Ft.
  • Hulladékszállítás, -kereskedelem és -gyűjtés
    180.000 Ft.
    270.000 Ft.
  • Hulladékkereskedelem (nyilvántartásba vétel)
    60.000 Ft.
    90.000 Ft.

Veszélyes és nem beszélyes hulladék egyidejű engedélyeztetése esetén az összegek összeadandók.

Olasz hulladékszállítási engedély

Cégünk nagy tapasztalattal vállalja a hulladékszállítási tevékenység engedélyeztetését Olaszország területére is! Olaszország területén hulladékot szállítani csak olasz hulladékszállítási engedély (ALBO engedély) birtokában lehetséges, nem elég hozzá a magyar engedély. Magyar cégeknek a 6-os kategóriájú ALBO-engedélyt szükséges igényelni ehhez, mely a határokon átívelő hulladékszállításra is feljogosítja a céget, vagyis ki- és beszállítás egyaránt lehetséges vele.

Perfect Complex Build Kft.